29.12.2020
Egmont Publishing har gennem de seneste godt syv år skabt en solid position inden for e-handel. Nu tilføjes yderligere et selskab til porteføljen af e-handelsselskaber med købet af Royal Design Group AB, som står bag både RoyalDesign og Rum 21 og omsætter for knap én mia. SEK. Sælger er kapitalfondene Verdane og eEquity.
Egmont-koncernen udvider nu sin position på det nordiske marked for e-handel markant med købet af Royal Design Group AB fra kapitalfondene Verdane og eEquity. Med det svenske køb er der tale om en milliardhandel for Egmont-divisionen Egmont Publishing, som begyndte sine investeringer i e-handel for godt syv år siden. Egmont Publishing har i dag en portefølje af otte e-handelsselskaber, der har udvist høj vækst, og som inklusiv RoyalDesign samlet omsatte for knap DKK 5 mia. i 2020.
Royal Design Group AB er førende i Norden og på udvalgte europæiske markeder inden for ”Home & Interior”-kategorien og forventes at have en omsætning i 2020 på knap SEK 1 mia. Gruppen står bag både RoyalDesign og Rum21. Selskabet har investeret betydeligt de seneste år i at opbygge skalerbare systemer og infrastruktur, herunder bl.a. et automatiseret robotlager, der kan sikre gode leverancer til kunderne og solid vækst fremover.
”RoyalDesign har vi haft kig på i mange år. Vi har ønsket at udbygge vores position i ”Home & Interior”-kategorien, et område, hvor vi i Egmont Publishing har stor erfaring i at hjælpe leverandørerne med at opbygge stærke mærkevarer samtidig med, at vi kombinerer inspiration og shopping med gode kundeoplevelser for forbrugerne. I den sammenhæng passer RoyalDesign perfekt ind hos os. Vi ser frem til at støtte RoyalDesigns fortsatte udvikling og vækst gennem vores langsigtede og aktive ejerskab,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, der er CEO i Egmont Publishing.
Egmont Publishing køber samtlige aktier og overtager dermed det fulde ejerskab af Royal Design Group AB. Selskabets nuværende bestyrelsesformand, Harald Ennen, forbliver bestyrelsesformand. Han er et velkendt ansigt i Egmont, da han til daglig er adm. direktør for det Egmont-ejede e-handelsselskab OutNordic, der står bag både Outnorth og Fjellsport. Royal Design Group AB har hovedkontor i Stockholm og sit lager beliggende i Nybro tæt på Kalmar. Selskabet har 120 medarbejdere med adm. direktør Magnus Pettersson i spidsen.
I forbindelse med transaktionen overlader kapitalfondene Verdane, som har været majoritetsejere siden 2017, og branchekollegaen eEquity, som har været medejer siden 2012, ansvaret til Egmont. Verdane forbliver dog repræsenteret i bestyrelsen i 2021 for at sikre en smidig overgang.
”Vi er i Verdane meget stolte af det gode samarbejde med teamet hos Royal Design Group og eEquity, hvor vi sammen har kunnet drage nytte af Verdanes erfaringer fra mere end 30 andre e-commerce investeringer. Omsætningen er fra starten af vores ejerperiode i 2013 gået fra SEK 150 millioner til ca. SEK 1 mia., og vi har opnået en stærk position i Sverige inden for online salg af indretningsprodukter samtidig med, at vi har skabt betydelige markedspositioner på de øvrige nordiske markeder. Det føles både godt og trygt nu at overlade stafetten til teamet hos Egmont, som også tidligere succesfuldt har købt og videreført andre af Verdanes porteføljevirksomheder,” siger Martin Welna, Principal og landeansvarlig for Verdanes kontor i København.
Magnus Wiberg, Managing Partner hos eEquity, siger: “Vi investerede i RoyalDesign tilbage i december 2012, hvor omsætningen var SEK 95 millioner, og kom ind i ejerkredsen som den første finansielle partner. I dag har RoyalDesign mangedoblet omsætningen og er ydermere profitabel. Vi har som medejer haft en aktiv rolle ifht. investeringer, herunder opkøbet af Rum21, implementering af en ny e-commerce-platform samt et fuldt automatiseret lager. Der er således en stærk virksomhed, som Egmont overtager.”
Inden handlen træder i endeligt i kraft, skal den godkendes af de svenske og norske konkurrencemyndigheder.
Om Egmont Publishing
Egmont Publishing er en førende magasinudgiver med stor portefølje af boligmagasiner i Norden. Ud over en portefølje af selskaber inden for e-commerce ejes også en række agencies på tværs af Norden, eksempelvis KAN og Ingager i Sverige, S360 i Danmark og Sempro i Norge. Egmont Publishing er en del af den nordiske mediekoncern Egmont, der skaber stærkt indhold inden for bl.a. film, tv, streaming, computerspil, undervisning, magasiner og bøger. Egmont står også bag virksomheder som Nordisk Film, TV 2 i Norge og Egmont Books. Hele Egmont er en fond, hvor overskuddet går til udvikling af medievirksomheden samt til at hjælpe børn og unge.
Om Verdane
Verdane er en vækstkapitalfond, som samarbejder med ambitiøse teknologibaserede virksomheder i Nordeuropa for at hjælpe dem med at opnå vækst på de internationale markeder. Verdane var i 2003 blandt de første til at foretage porteføljeopkøb i Nordeuropa, og i 2018 lancerede kapitalfonden en komplementerende fondsstrategi med fokus udelukkende på direkte investeringer. Verdanes otte fonde har kapitaltilsagn på samlet EUR 2,1 mia. og har foretaget over 120 investeringer, hvor porteføljevirksomhederne er ledende i deres vækstsektorer, herunder e-handel, energi- og ressourceeffektivitet og enterprise software. Verdane har over 60 medarbejdere fordelt på kontorer i Berlin, København, Helsinki, London, Oslo og Stockholm, som alle arbejder på at gøre Verdane til den foretrukne vækstpartner i Nordeuropa. www.verdane.com
Om eEquity
Grundlagt i 2010, eEquity er en kapitalfond, som investerer i nordiske digitale vækstvirksomheder. Porteføljen af virksomheder tæller bl.a. Pricerunner, Footway, NA-KD, iDeal of Sweden, Aim’n, Preglife og TwistShake. eEquity investerer i vækstvirksomheder, der drager fordel af online og digital konvertering, som ledes af stærke entreprenører, og som har potentiale til at blive markedsledende. Investorerne bag eEquity består af førende europæiske familier og internationale finansielle institutioner. www.eequity.se
Om Royal Design Group AB
Royal Design Group er Nordens førende e-handelsaktør inden for design, møbler og boligindretning – med ambitionen om at tilbyde verdens bedste varemærker til hele hjemmet til den rigtige pris samt at være det foretrukne valg for forbrugerne. Siden grundlæggelsen i 1999, hvor selskabet fokuserede på e-handel med svenske premium-varemærker målrettet det amerikanske marked, er det vokset markant. I dag er selskabet repræsenteret online på 14 forskellige geografiske markeder under varemærkerne RoyalDesign og Rum21.